zaterdag, april 10, 2021

Vaseline Resist on paper. TUTORIAL

De basis is een vel wit papier en acryl verf.
Je doet wat dotjes verf op het papier en ik heb met mijn vingers de verf uitgesmeerd.
Dit goed laten drogen.
Het papier heb ik in kleine stukken gesneden van ongeveer 4 x 6 inch.

En dan: Vaseline uitsmeren over een stencil.
Ik heb de Vaseline, ook met mijn vingers, aangebracht op het papier.
Hieronder kan je zien dat de stencil eraf is en het patroon zichtbaar is.
Hier heb ik voor een zwarte achtergrond kleur gekozen.
Een beetje Brusho poeder op het papier en dan met water het geheel nat spuiten.
Dan wiebel je met het papier heen en weer zodat de zwarte inkt langs de Vaseline het papier kan kleuren.
Dan komt het moeilijkste deel en dat is; de natte zwarte inkt aan de lucht laten drogen.
In het filmje hieronder zie je dat ik op het laatst toch even met de heattool het papier wat sneller laat drogen.
Het nadeel daarvan is dat door de warmte het vet gaat smelten 
en de inkt die dan nog op het vet zit trekt daar in.
Dus is de resist minder 'scherp'.
Maar ik vind het resultaat mooi!

Als de inkt dan dus droog is poets je het papier met een droog stukje keukenrol
 daarmee wrijf je het vet in het papier.
Het papier krijgt een zachte glans, wordt vol van kleur en voelt soepel/flexibel aan.
Hieronder heb ik een mask/stencil van Studio Light gebruikt en Brusho -Purple-.


5 opmerkingen:

  1. Nice! Weet je wat grappig is, ik programmeerde gisteren een bericht voor maandag en daar gebruikte ik dezelfde techniek en hetzelfde stencil! Kom morgen maar kijken. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen werkte ik wel met de gelliplate. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. These prints are really gorgeous, such a beautiful effect!

    BeantwoordenVerwijderen